Русия. Ден 19.

01 Май 2019

Казан – автобусна екскурзия до град Болгар.

Вчера закупих билет за автобусна екскурзия до град Болгар от същата компания, с която правихме нощната обиколка. Бях си навил часовника за 7:00 и малко по-късно вече бях долу на закуска. Оказа се, обаче, че закуската е от 8, тъй като днес, 1ви Май, е празничен ден. Малко ме притесняваше, че вчера организаторката спомена да съм в хоте Татарстан в 8 часа. Но това тя каза, тъй като имаше проблем с онлайн плащането – резервирах екскурзия, но в съобщението на емейла ми нямаше линк за плащане.

В 9:00 групата от около 15 човека се събрахме и потеглихме за град Болгар с голям микробус. През целия път екскурзоводката обясняваше за Казан и местата, през които преминавахме, както и общи неща за Татарстан, религиите, икономиката. За съжаление имаше проблем с озвучителната уредба и назад, където бях седнал не се чуваше много. Проблемът не се реши дори и след кратката почивка за кафе, която направихме. Аз бях оатанал с две много едри банкноти по 5000 рубли (130 лева) и даже не се пробвах дали ще мога да си купя кафе.

След като карахме от Казан по главния път, преминахме по мост над Волга и завихме по страничен път покрай реката, а скоро след това ни беше и кафе паузата на крайпътно заведение.

Град Болгар е малко градче от селски тип, нещо като нашият град Плиска, даже по-малко. Спряхме за малко на входа – дървен портал от трупи, имитиращ укрепление. После се качихме отново в микробуса и влязохме в древния град.

По пътя край Волга.

Площа му е доста голяма. Затова има няколко асфалтови алеи, част от които са и за автомобили. Има даже и самолетна писта! О, Боже!!!

От града били проучени около 10%, като археолозите често заравяли наново изследваните райони за да се съхранят. Отделно долу покрай реката след изграждането на някакво водохранилище реката превзела нови територии и археолозите издледвали при ниско ниво и се оттегляли при високо.

В града първо разгледахме нещо като малка крепост, но всъщност джамия, която освен минаре в чвтирите си края имаше и отбранителни кули подобнонна замък.

Наблизо имаше мавзолей (сградата с каменен купол), празен, а по-нататък – покрит с пластмасови плоскости район, където имаше разкопки.

В град Болгар

Поглед над Волга:

На близката поляна пък се провеждаже тържество с музика и танци по повод националният десерт чак-чак. Това е като зрънчо, но доста по-малки парченца, слепени с карамел. Имаше даже дегустация с гласуване за най-добър производител. 😅

Фестивал на чак-чака:

Поглед наоколо:

След като ни дадоха 30 минути свободно време продължихме с обиколката. Посетихме друго минаре, почти в автентичния му вид. Можеше човек да се качи до горе по вита стълба, но това ставало по един, а имаше голяма тълпа ученици, които се готвеха да се качват. Нататък разгледохме друга сграда с купол, за която не се знаеше със сигурнист за какво използвана. Имало съмнения, че е била съдебна палата или нещо подобно.

По-нататък из града:

В следващия мавзолей (съдебна палата?):

От там излязохме с микробуса в съвремвнния град, където в ресторант ни чакаше организиран обяд – супа в чаша малко по-голяма от чаена чаша, пилешко с картофено пюре и чай.

После се върнахме в древния град и влязохме в Музея на Корана, където имаше експизиция по приемането на исляма в Татарстан от пратеници от Багдад. С това татарите се гордеят така, както ние българите с приемането на християнството.

В ценралната зала беше изложен най-големият Коран в света. За снимки в музея се плащаше скромна такса от 25 рубли, но като показах едрите банкноти от касата и казаха, че няма начин. 😂 Снимах нелегално.

Музея на Корана

От Музея на Корана слязохме цялата група покрай Волга. Там имаше крайбрежна алея с паметници изобразяващи различните писмености, които са използвани в Татарстан през различни идторически периоди – от руническо писмо до кирилица.

Разходка край Волга:

Долу покрай реката беше един от входовете на музея на град Болгар. Музеят е на шест етажа, като само най-горният се вижда от платаото с руините. Другите етажи са закрити от хълма. 😄

Тук вече съумяха да ми развалят едрата банкнота.

Музей на град Болгар:

От там се придеужигме към другия край на древния град до Бялата джамия. Тя си е действаша и след като си купихме калцуни за 5 рубли и си събухме обувките влязохме и се качихме на вътрелния балкон.

Бялата джамия:

Наблизо беше музея на хляба, в който се виждаше и сграда посветена на чая. Този музей, обаче, не се включваше в нашата екскурзия, а и имсх около 15 минути до тръгване и така не влязох в него.

Музей на хляба:

От там се прибрахме в Казан за около час и половина, с кратка пауза ба друг мотел с кафене. Тук вече видях междуградски автобуси в посока Казан.

Смятах да излизам с колелото да правя нощни снимки на кремъл, но бях така уморен, че даже и не излязох да вечерям. Изядох си обаче чак-чска, който ми бяха подарили Станислав и Вика. 😊

Written by maingagara

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *